Úvod | Super (rubriky)

Dovolená! Ztratit štíhlou linii či ji získat?

Vyhlaste válku sádlu!

Známe to všichni: hlídáme se celé měsíce, a pak přijde čas dovolených a najednou ztratíme něco ze své zodpovědnosti. Je nutné si však uvědomit, že tak jako ani na dovolené neopouštíme své základní návyky, např. hygienické (bereme si s sebou automaticky kartáček na zuby) musíme si s sebou vzít i správné jídelní a pohybové návyky. Není důvodu, proč bychom si nemohli užít hezky dovolené a ještě přitom zhubli.

Stal-li se vám již pohyb potřebou a potěšením, můžete část své dovolené věnovat pobytu zaměřenému na snižování nadváhy. Během takového pobytu, kde všichni mají stejný cíl, ztvrdíte své správné pohybové a jídelní návyky. Na těchto pobytech si odpočinete od přemýšlení nad přípravou jídelníčku, protože dostanete většinou na talíř dietní chutné jídlo bez nějakých dalších lákadel. Neslibujte si však od jednorázových pobytů, že vás komplet předělají. Můžete zde nastartovat zdravější způsob života, ale po návratu domů byste měli pokračovat v kursech snižování nadváhy, kde se budete učit hubnout v normálních podmínkách.

~Zaplatil jsem si...~

Pokud se rozhodnete pro klasickou dovolenou u moře, bývají těžkým lákadlem zejména v cizině snídaně či večeře bufetového stylu - tzv. švédské stoly.V mentalitě Čechů ještě někdy přetrvává myšlenka: ~když jsem si to zaplatil, tak toho musím využít~ a často se přejedí tak, že z toho stejně nakonec kromě momentálního požitku z jídla nemají potěšení. Energie potřebná na strávení potravy je vyčerpá tak, že se sotva odsunou do postele. Pro ty, kteří mají již trochu vypěstovanou vůli, může být tento druh stravování výhodou. Co si sami nenaloží na talíř, to nemají. A tak tedy pár rad, jak si jídlo pěkně užít. Před tím, než se vydáte na večeři, se hodně napijte. Vezměte si přiléhavý oděv, podívejte se na sebe se zalíbením do zrcadla, jak vám to sluší a představte si, jak by nadměrné množství jídla zvětšilo váš objem.

Švédské stoly?

Po příchodu do restaurace si objednejte sodovku či minerálku a dejte si jako první chod zeleninový salát. Po té obejděte s rozmyslem plné stoly, uvědomte si, že takto budou plné po celý zbývající týden a že repertoár jídla se moc měnit nebude a rozvrhněte své síly. Naplánujte si tedy, co všechno budete chtít ochutnat. Známá jídla můžete pominout, soustřeďte se spíše na jídla, které neznáte a kdy byste se cítili ochuzeni, že jste je neochutnali. Vezměte si klidně více chodů, ale v malém množství.

Jak to vidí Japonci

Jídlo Japonců má třeba 10 chodů, ale Japonci vychutnávají každé sousto a snědí miniaturní porce. Omezte tedy kvantitu a soustřeďte se spíše na kvalitu konzumovaných potravin. Požitek z jídla neroste úměrně s jeho pozřeným množstvím. Pestrost a lahodná úprava mohou být někdy důležitější než samotné množství jídla. Vybraný pokrm jezte co nejpomaleji, labužnicky ho vychutnejte a přestože sníte jídla méně než ostatní, více si ho užijete. Pokud jste v přímořských státech, většinou je zde velký výběr ryb a zeleninových salátů. Dejte jen pozor na skryté jouly v podobě různých kečupů, dresinků apod. Příště si povíme, jak ušetřit jouly, když se stravujete sami.

Datum vydání: 30.6.2001

Archiv článků, dnes již neexistujícího deníku Super

Starší články z této rubriky:

LUNÁRNÍ KALENDÁŘ
Můžeme předcházet stresu?
Abeceda života
Z kapsáře kořenářky
Bříza
Poradny znamenají naději

Novější články z této rubriky:

SVĚT BYLIN LUBY SKOŘEPOVÉ
PROSKURNÍK si zaslouží náš dík
Máte smysl pro humor?
Naložená kvašená ZELENINA
Pomůže mi jitrocel,
Chraňme si svou kůži