Úvod | Super (rubriky)

Levně nakoupit není vůbec jednoduché

NAKUPOVACÍ MÁNIE

Kdo by chtěl zbytečně utrácet peníze, když nemusí. Snahou většiny lidí s průměrnými příjmy je zbytečně peněžními zdroji neplýtvat. Tato skutečnost se přirozeně projevuje nejvíce při nákupech, kdy je cílem pořízení potřebného zboží za co nejnižší útratu.

Základní otázkou, před kterou je tak postaven každý spotřebitel, je problém, kde je možné levně a kvalitně nakoupit. V době, kdy se to na trhu přímo hemží celou řadou supermarketů a hypermarketů, to není nikterak jednoduchá záležitost. Základní dilema, před které jsou postaveni spotřebitelé, je volba, zda nakupovat ve větších supermarketech či využívat spíše menších obchodů. Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Supermarkety lákají zákazníky k nákupu velmi nízkými dumpingovými cenami. Ti pak jako šílenci plní nákupní košíky. Přitom si nevšímají, že ne všechny ceny jsou nízké. Některé ceny jsou o polovinu nebo i výrazněji vyšší než u drobných prodejců, jenže toho už si nikdo nevšimne. Pak jen leckdo přijde ke svému obchodníkovi a nadává mu do zlodějů, aniž by si uvědomoval, že sám obchodník mnohé zboží nakupuje za cenu vyšší, než je prodejní cena v supermarketech. Typickým jevem spojeným se supermarkety je častá radost, kdy zákazník je nadmíru spokojen, kolik peněz na nákupu ušetřil. Bohužel si však již nevšimne, že si nekoupil jen to, co potřeboval, ale také to, co viděl a zdálo se mu být velmi výhodné. V jiných případech si zákazníci nevšimnou, že zboží, které kupují, je v supermarketu předražené a levněji by ho koupili u drobného obchodníka, či tržnici. Někdy je velkou chybou nákup elektroniky, jízdních kol a jiných drahých věcí, to vše je lepší koupit ve specializovaném obchodě, kde jsou odborníci. Kupříkladu kola v marketech nejsou obvykle seřízená a díky tomu je stejně nutné navštívit specializovanou prodejnu. Pro co nejlevnější nakupování je třeba kombinovat. Při plnění vozíku v supermarketu je vhodné pečlivě porovnávat ceny a důkladně zvažovat, zda není možné stejnou věc koupit za výhodnější cenu v normálním obchodě. Navíc velkou roli hraje i fakt, zda kupovaný předmět v supermarketu je doopravdy potřeba. Když už zákazník nakupuje v supermarketu, je nejvýhodnější kupovat jen to, co je opravdu potřeba a co je skutečně levné. Porovnáním cen v supermarketu a normálním obchodě je patrné, že ve velkých obchodních domech není všechno zboží levnější. Navíc pro malé obchody s potravinami hraje i skutečnost, že nákup v hypermarketu obvykle zabere hodně času.

Datum vydání: 29.4.2001

Archiv článků, dnes již neexistujícího deníku Super

Starší články z této rubriky:

Novější články z této rubriky:

Nastal čas tekutých švestek
Neinvestujte do cizího jazyka víc, než je nutné!
Lékaři domácích rozpočtů
Šetříte, kde se dá?
NESOU VÝHODNÉ AKCE skutečně tolik výhod?
Julius Meinl v novém kabátě VELIKOSTI XL