Úvod | Super (rubriky)

Dopřejte dětem pohyb!

Ať už patříte mezi rodiče, kteří by ze své ratolesti měli jednou rádi slavného sportovce, anebo považujete honění se za mičudou za největší bláhovost na světě, je důležité si uvědomit, že pohyb má pro zdravý vývoj dítěte zásadní význam. Jak tedy zajistit, aby mělo naše dítě pohybu dostatek?

V batolecím věku je pohyb důležitý nejen pro správný tělesný vývoj dítěte, ale působí i na rozvoj jeho mozku. Proto je pro malé dítě potřeba pohybu naprosto přirozená. Nejdůležitější zásada pro rodiče je omezovat svou ratolest v této potřebě co nejméně. To znamená poskytnout dítěti především co největší prostor, kde se může volně batolit, aniž by je něco ohrožovalo, a zajistit mu dostatek nejrůznějších podnětů. Podobně jsou na tom předškoláci. Pro zdravý vývoj potřebují denně 5 - 6 hodin pohybu, většinou je naštěstí do ničeho nutit nemusíme. Stále totiž cítí přirozenou potřebu se hýbat (až na nepatrné procento rozených peciválů). Snad každý, kdo někdy pozoroval skupinku hrajících si tříletých dětí, žasnul nad tím, jak se ti malí caparti ani na chvilku nezastaví a přitom necítí žádnou únavu. Dětský organismus totiž reaguje na pohyb jinak. Dítě také vždycky ví, kdy má dost, takže se na rozdíl od dospělého nikdy nevyčerpá. Stejně jako u batolat proto i zde platí hlavní zásada nijak předškoláka v pohybu neomezovat, protože sám nejlépe ví, kolik pohybu potřebuje (pokud samozřejmě není vážně nemocný). Motivovat jej můžeme různými hrami, které ovšem musí být co nejpestřejší. V tomto věku totiž dítě nevydrží dlouho u jednotvárné činnosti. V předškolním věku není potřeba, aby dítě navštěvovalo nějaké cvičení, ale na škodu to rozhodně není. Nemělo by být ovšem nijak specializované, ale naopak co nejpestřejší a zaměřené hlavně na obratnost. Vhodné je zejména cvičení rodičů s dětmi, které nerozvíjí jen pohybové schopnosti dítěte, ale i citové vazby mezi ním a rodičem.

Škola ničí záda

Když dítě nastoupí do školy, musí najednou dlouhé hodiny sedět v lavici bez možnosti se protáhnout či proběhnout. Zároveň ztrácí přirozenou potřebu se hýbat, i když je pro něj pohyb stále velice důležitý pro správný rozvoj pohybového systému. Tělo má totiž vlastní dokonalé mechanismy, kterými dokáže samo napravovat drobné nepravosti, například v oblasti páteře. K tomu ovšem potřebuje dostatek informací a ty získá jedině prostřednictvím pohybu. Má-li tedy vaše dítě problémy se zády, je chyba zakazovat mu cvičit, protože na vině je obvykle právě nedostatek pohybu. Dvě hodiny tělocviku týdně ovšem tu potřebnou míru pohybu dítěti nezajistí, proto je vhodné zapsat je do nějakého sportovního oddílu. Musíme však dát pozor na předčasnou specializaci, která může napáchat na zdraví naší ratolesti značné škody. Do věku deseti let dáme raději přednost cvičení, které je co nejvšestrannější. Vhodná je například gymnastika či atletika, spousta sportovních oddílů má také speciální přípravky, které se snaží o všestranný rozvoj schopností dítěte s ohledem na sport, kterému by se v budoucnosti mohlo věnovat. V tomto věku by dítě rozhodně nemělo posilovat. Po desátém roku věku se dítě už může začít věnovat kterémukoliv sportu, snad s výjimkou vzpírání či kulturistiky. Velice vhodné jsou zejména kolektivní míčové hry, které dítě naučí pohybovat se v kolektivu ostatních a cítit odpovědnost za výkon celého týmu. Pokud naše ratolest u sportu vydrží alespoň přes pubertu, máme mnohem větší naději, že se nedostane do špatné party či dokonce nezačne brát drogy.

Datum vydání: 2.6.2001

Archiv článků, dnes již neexistujícího deníku Super

Starší články z této rubriky:

Zhubnout? To nikdy nedokážu.
LUNÁRNÍ KALENDÁŘ
Chcete být štíhlí? Cvičte!

Novější články z této rubriky:

SVĚT BYLIN LUBY SKOŘEPOVÉ
PROSKURNÍK si zaslouží náš dík
Máte smysl pro humor?
Naložená kvašená ZELENINA
Pomůže mi jitrocel,
Chraňme si svou kůži